Banki Hitel Blog

pénzügyek, hitelek közérthetően

Elvitte a bank az autót?

május27

A Pénzügyi Békéltető Testület határozataiból kiderült, hogy azon autóhitelesek, akiknek elvitte a bank az autóját, még évekig fizethetik a havi törlesztő részleteket. Egyezségeikben csak annyit sikerült elérniük maguknak, hogy a bankok elengedjék az extra költségeket, illetve kamatmentes- vagy kedvezőbb kamatozás mellett fizetik a fennmaradó tartozást.

A forint drasztikus gyengülése miatt nagyot ugrott a deviza alapú, javarészt svájci frank alapú autóhitel forintosított összegét, ezalatt viszont az a fedezetként szolgáló autó értéke folyamatosan csökkent. Ezért lehetséges az, hogy a tartozás jóval nagyobb, mint az autó pillanatnyi értéke, különösen igaz ez a majdnem teljes egészében (80-100%) hitelből vásárolt gépjárművekre. Emiatt marad meg a hitel jelentős része akkor is, ha a bank elviszi az autót – tudhatjuk meg a PBT döntéseiből. Ez idáig folytatott eljárásokban az ügyfeleknek csak annyit sikerült elérniük az egyezkedések során a bankokkal vagy lízingcégekkel a Pénzügyi Békéltető Testület előtt,  hogy kedvező kamattal fizessék ki fennálló tartozásuk, holott utólag mindenki tudja, hogy alapjaiban hibás konstrukció volt deviza alapú hitelből teljes egészében, vagy akár 80% – ban megfinanszírozni a gépjármű vásárlást. Szerették volna elérni a hitel legalább részleges elengedését, ám csak a büntető kamatoktól és egyéb költségek megtérítésétől tekintettek el. Megmaradt tartozás kétmillió forint A pórul járt adós ez esetben is a PBT – hez fordult, mert a bank elvitte a gépjárművét, miután nem tudta fizetni az autóhitelt, hátralévő tartozását pedig egy összegben követelték tőle. Kérvényezte, hogy a fennmaradó tartozást havonta 40 ezer forintos törlesztővel rendezhesse. Végül meg tudtak egyezni a PBT előtt, ennek eredményeként 200 ezer forintnyi tartozást is elengedtek és 60 ezer forintos havi törlesztőt állapítottak meg, melynek 3,5 % – os éves fix kamatozása van.

A kálvária 2007 februárjában kezdődött, amikor az ügyfél meg vett egy Mitsubishi Coltot, 2,950millió forintért. Mindehhez svájci frank alapú devizahitelt igényelt 10 évre, 2,5millió forintot. Akkor 153,22 forint volt az árfolyam, így a kapott hitel 16,3 ezer svájci frankról szólt. A törlesztő részlet eleinte 20.494 forint volt, azonban a kedvezményes időszak lejárta után -23. hónaptól- 39.069 forintra nőtt volna. Ám a svájci frank erősödése felborította a terveket, ezért már 2009 végétől gondjai támadtak a fizetéssel. 2010-ben ezt természetesen jelentette a hitelintézetnek is, de nem kapott segítséget. Következő alkalommal 2011 októberében e-mailben és telefonon is kért segítséget, ahol is jelezte, hogy havonta maximum 40 ezer forintot tudna vállalni és szerinte csak 3 hónapos fizetési könnyítést ajánlottak fel neki, míg a bank állítása alapján, ez hat hónap volt. A végkifejlet sajnos ebben az esetben is az lett, hogy a bank felmondta a szerződését, ő pedig mivel nem tudta egy összegben kifizetni a hátralévő tartozását, az autót értelemszerűen le kellett adnia. A PBT előtt az volt a kérése a finanszírozó banktól, hogy továbbra is használhassa a gépjárművet illetve havi 40 ezer forint legyen a törlesztés. A szerződés felmondásakor a tartozás összege 3,249 millió forint volt. A bank az autót végül 1 millió 50 ezer forintért értékesítette, ezáltal 2,278 millió forintra csökkent a tartozás. Megegyeztek abban, hogy az egyéb, korábban felszámított költségeket (késedelmi kamat és egyéb díjak) elengedik, ennek összege 201.805 forint volt, így a végső fizetendő összeg 2,076 millió forintnál állt meg, melyet az ügyfél havonta törleszt 37.811 forintos részletekben, sajnos oly módon, hogy az autó már nincs nála.

Kamatmentes hitel lett. Egy másik történetben egy BMW 323 TI Compact megvásárlásához 2008 tavaszán 600 ezer forintot vett el az ügyfél, svájci frank alapon, változó kamatozással. A futamidő 72 hónap lett volna, a teljes hiteldíj mutató (THM) kezdetben pedig 28,8889% volt. (Ez egyébként még akkor is roppant magasnak számított, mert a svájci frank alapú autóhiteleket azokban az időkben, 10% körüli THM – el lehetett megkapni.) 2010 nyarán szerződés módosítás keretében az ügyfél tartozásából 76 ezer forintot tőkésítettek, a törlesztő részlet így 17.597 forintra változott. Ettől kezdve fix havi törlesztésű és változó futamidejű lett a hitel, azonban az ügyfél sajnos ezt sem tudna fizetni, ezért 2011 szeptemberében a bank a szerződését felmondta, majd 2012 tavaszán az autóját is elvitte. Az ügyfél ekkor fordult a PBT – hez, mert a bank állítása szerint a gépjármű Eurotax szerinti visszavételkori ára 308 ezer forint volt és felszámított 127 ezer forint behajtási költséget is. A PBT előtt végül meg tudtak egyezni a bankkal, így nem kellett kifizetnie a késedelmi kamatot-, mely 53 ezer forint lett volna és a behajtási költséget sem. Az autó vételárát azonban megemelték 558 ezer forintra. Végül megegyezés alapján 307 ezer forint tartozást állapítottak meg, ezt pedig kamatmentes hitelként fizetheti 36 hónapon keresztül, 8,526 forintos törlesztővel. (Autója már ez esetben sem maradt az ügyfélnek.)

Olyan panaszos ügyfél is volt már a PBT előtt, aki szerint nem követelhet tőle semmit a bank már semmit, hiszen az autóját elvette és figyelembe véve annak az értékét illetve a már befizetett törlesztést, már így is többet fizetett, mint amekkora összeg eredetileg volt a felvett hitel. Szerinte nem indokolt és nem jogos, hogy a bank bármit is követel tőle, mivel a gépjármű már nincs is meg, így mire fizessen kamatot és havi törlesztést. Amennyiben az autót visszakapja, hajlandó egy bizonyos összeget fizetni, ellenkező esetben viszont nincs fizetési kötelezettsége. A PBT ezen érvelések ellenére azonban megszüntette az eljárást,mert megalapozatlannak minősítette a kérelmet. Határozatukban pedig leírták hogy, a visszafizetési kötelezettség nincs összefüggésben az autó tulajdonjogával és a forgalmi érték változásnak sincs befolyása a tartozás mértékére, a bank pedig a kölcsönszerződésben meghatározott összeget folyósította. Abban az esetben, ha a bank élvén az értékesítési jogával eladta az autót, az még nem szünteti meg a tartozást. Természetesen csökken az autóért kapott vételár a fennmaradó tartozás mértékét, de azt már mindenképpen vissza kell fizetni így is, hogy eladásra került a gépjármű. A bank egyezségi ajánlatot is tett az eljárás alatt, aminek tartalma nem ismert, de az ügyfél erre nem reagált.

Merkantilos autóhitel

április16

Autót szeretne vásásrolni akár közvetlenül az eladótól, mégis hitelre lenne szüksége? Ki lehet az ügyfelünk? Minimum 18. életévét betöltött, cselekvőképes, belföldi természetes személy (25 év alatt kezes szükséges).

Magyarországon bejegyzett jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek, vállalkozások. Kik milyen finanszírozási konstrukciót választhatnak? Természetes személyek: kölcsön (hitel) és zárt- és nyíltvégű pénzügyi lízing. Jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek (nem természetes személyek): zárt- és nyíltvégű pénzügyi lízing. Biztosítási feltételek: Normál (casco köteles) konstrukció: a finanszírozó a futamidő végéig a gépjárműre teljes körű, a finanszírozás lejáratáig érvényes casco biztosítás megkötését írja elő (a biztosítás kedvezményezettje a Merkantil Bank). Casco-mentes konstrukció: kamatfelár mellett nem szükséges casco biztosítást kötni a finanszírozott gépjárműre. Ilyen – a casco kötelesnél drágább – konstrukció választásakor mérlegelni kell, hogy az ügyfélnek káresemény bekövetkezése esetén helyt kell állnia a finanszírozó felé szerződés szerinti tartozásának erejéig. Integrált casco biztosítású konstrukció: a Merkantil Bank és a Groupama Garancia Biztosító egy közösen kifejlesztett termékkel nyújt komplex szolgáltatást: finanszírozás casco biztosítással. Előnye, hogy a törlesztő részletbe be van építve a biztosítás díja, illetve a törlesztő részlettel együtt kerül megfizetésre. Milyen futamidővel vehető igénybe a finanszírozás?A futamidő természetes személyek esetén a finanszírozás folyósításától számított 12-től akár 84 hónapig terjedhet (forintban fix törlesztő részlet konstrukciónál 80 hónap), míg jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek (nem természetes személyek) esetén a maximális futamidő 96 hónap (forintban fix törlesztő részletű konstrukciónál 84 hónap) is lehet. Milyen önerő szükséges a gépjármű megvásárlásához? Gépjárművét akár már 20% önerő fizetése mellett megvásárolhatja. Ezek után kezdődhet az ügyintézés melynek a menete a következő: Az ön által megadott meg adott email címen, munkatársunk felveszi önnel a kapcsolatot, majd ha szükséges rövid útba igazítás után, és a szükséges dokumentumok elküldése után kezdődhet az ügyintézés.

Autóhitel feltétele 2013

március4

Magánszemélynek vagy cégnek, hitelre vagy Lízingkonstrukció felvételének feltételei: 2010-től jelentősen megváltoztak a feltételek, mind önerőt, mind futamidőt, mind dokumentumok benyújtását illetően.

Amennyiben autófinanszírozás feltételek iránt érdeklődik, legyen szó autóvásárlásról vagy fedezeti hitelről, a következőket kell figyelembe venni. Lényeges momentum, hogy hitel vagy lízing mellett döntünk. A különbség a hitel és lízing között, hogy hitel esetében, a gépjármű mindvégig az ügyfél tulajdonjoga, míg lízing esetében a finanszírozó a tulajdonos és az ügyfél pedig az üzembentartója a gépjárműnek. A teljes tartozás kifizetése után a futamidő végén, kerül vissza az ügyfél tulajdonába a gépjármű tulajdonjoga a szerződés lejártakor. Mind két konstrukciónak meg van az előnye, hátránya, így nem egyértelmű, hogy melyik is a jobb választás, hiszen jelenlegi helyzetünktől (önrész, munkaviszony, kezes, stb.) is függ, melyik lenne számunkra a legkedvezőbb megoldás a kölcsön felvételére. Szakértők segítenek abban, hogy megtaláljuk a legkézenfekvőbb megoldást. Magánszemélyek esetében a feltételek: minimális hitelösszeg: 300.000 Ft, Igényelhető devizanem, HUF és EUR,(Önerő HUF alapon, hitel esetében 25%, lízing esetében 20%), (Önerő EUR alapon, hitel esetében 40%, lízing esetében 35%), Az autóhitel futamideje legfeljebb 7 év. Szükséges dokumentumok: érvényes személyi igazolvány (vezetői engedély, lakcímkártya), munkáltatói igazolás vagy utolsó kéthavi bankszámlakivonat melyre ráérkezik a jövedelem, nyugdíjasok esetében nyugdíjas igazolvány illetve nyugdíjszelvény. Vállalkozások esetében a feltételek: Minimális hitelösszeg: 300.000 Ft. A finanszírozási forma csak lízing lehet Igényelhető devizanem, HUF és EUR.(Az önerő HUF és EUR alapon is 20%) A futamidő legfeljebb 8 év lehet. Szükséges dokumentumok: Egyéni vállalkozások esetében: Érvényes személyi igazolvány és vezetői engedély. Az igényelt hitelösszegétől függően, előző évi vállalkozói adóbevallás, aktuális naplófőkönyv vagy pénztárkönyv. (NAV folyószámla kivonat) Társas vállalkozások (Kft., Bt., stb.) esetében: Aláírási címpéldány, személyi igazolvány. 3 hónapnál nem régebbi cégkivonat. A felvenni kívánt autóhitel nagyságától függően az előző évi mérleg és eredmény-kimutatás.(NAV folyószámla kivonat).

Karácsonyi ajándék autóhitelből

február11

November elején már csak azon tudtam gondolkozni, hogy idén karácsonykor miből fogom finanszírozni az ajándékvásárlást, az ünnepek alatti nagy ebédeket, vendégségeket.

Tavaly sajnos sikerült túlköltekeznem, így hozzá kellett nyúlnom a lekötött tartalékomhoz is. Ezt idén semmiképpen sem szerettem volna, hogy előforduljon. Ezért úgy döntöttem, hogy más utat választok. Elkezdtem keresgélni az interneten, hogy megtudjam, milyen lehetőségeim vannak. Hallottam róla, hogyha rendelkezem saját, tehermentes gépjárművel, akkor vehetek fel rá gyorskölcsönt. Be is írtam a keresőbe a kulcsszavakat hozzá. Rátaláltam egy weboldalra, ahol olvastam ezzel kapcsolatban tájékoztatást, és még egy gyorshitel kalkulátor is volt az oldalon. Ki is próbáltam. Tetszett. Felhívtam a feltüntetett telefonszámot, és kértem szóbeli tájékoztatást is. Egy ügyintéző hölgy vette fel a telefont. Elmondta, hogy mik a feltételei a hitelfelvételnek. Megtudtam, hogy két lépcsős a bírálati folyamat. Ez azt jelenti, hogy első körben arra kíváncsi a finanszírozó bank, hogy hitelképes vagyok e, második körben pedig meggyőződnek egy ingyenes állapotfelmérés segítségével, hogy a fedezet, vagyis a gépjármű finanszírozható állapotban van e. Nem volt más hátra, belevágtam a dologba. Másnap a munkahelyemen kikértem egy munkáltatói igazolást, bescanneltem, és átküldtem a hitelügyintézőnek emailben, azzal a kérdőív szerűséggel együtt, amit előtte ő küldött át nekem. Azért kicsit izgultam, hogy hitelképes vagyok-e, bár azzal tisztában voltam, hogy a bárlistán nem szerepelek, tehát az nem lehetett akadály. Az egész délután izgulással telt, de végül megcsörrent a telefonom. Az ügyintéző hölgy volt a vonalban, és megnyugtatott, hogy minden rendben a hitelképességemmel. Tájékoztatott, hogy akkor most jöhet az autó állapotfelmérése. Negyed óra múlva már hívott is a felmérő, hogy időpontot és helyszínt egyeztessünk. Másnap reggel nyolckor találkoztunk, és tizenöt perc alatt el is készült a fotókkal és mérésekkel. Izgatottan vártam az eredményt, ami még aznap délután meg is született. A bank elfogadta a hitelkérelmemet. Nagyon boldog voltam, annyira, hogy mivel közel lakom az irodához, be is mentem hozzájuk, és aláírtam a szerződést is. Vittem magammal, amit kértek, törzskönyvet, személyes okmányokat, az eredeti munkáltatói igazolásomat, és kettőezer-háromszáz forintot az okmányirodai opció bejegyzésre, amit ők intéztek. Másnap délben már hivatalosan is hitel volt az autómon, és átutalta a bank az hitelösszeget a bankszámlámra. A karácsony megoldódott.

Személyautósoknak is?

február9

Az e-útdíj megfizetése kizárólag a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműkre vonatkozik, akik hazánk autópályáit és/vagy autóútjait, vagy főútjait veszik igénybe július elsejétől. Személyautókra ez a költség nem vonatkozik.

Személygépjárművek esetében továbbra is maradna a matricás rendszer, ami jelenleg is működik a hatályos szabályozás szerint. Nem található arra utalás, sem a szabályozó rendelettervezetben sem a már elfogadott törvényben, hogy a személyautókat is bevonnák az e- útdíjas rendszerbe. Bár az ötlet már korábban szóba került, amikor is a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) olyan közleményt tett közzé, kb. egy évvel ezelőtt, mely szerint a személyautók és autóbuszok maradnak a matricás rendszerben, viszont az útdíj bevezetését követő fél év elteltével, csatlakozni tudnak majd az új útdíj rendszerébe. Egy 2012 szeptemberében megjelent kormányhatározat, ezt az eshetőséget már teljesen kizárja. A rendelet megjelenéséig arra gondoltak, hogy a személyautósoknak és a motorosoknak is meg fogja érni, átlépni az e-útdíj rendszerébe önkéntesen, elhagyva a matricavásárlási kötelezettséget. Viszont a jogszabály már kimondja, hogy ezek a járművek nem választhatják az e-útdíj rendszerét. Tehát mind a személyautók, mind a motorosok (D1), valamint az autóbuszok (B2) kategóriájába tartozó járművek, továbbra is az e- matricás rendszerben vásárolhatnak jogosultságot az út használatára.  GKM, azaz a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló, 37/2007. (III. 26.), a díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról rendelkező, illetve az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló, 36/2007. (III. 26.), rendeletekben található meg a D1 kategóriába tartozó járművekre vonatkozó díjfizetési szabályozás. Jelenlegi tervek között tehát nem szerepel a személygépjárművek bevonása az új, útdíj rendszerbe, sőt még ennek a lehetőségét is teljesen kizárja a jelenlegi kormányhatározat. Továbbra is a matrica megvásárlása van érvényben a D1 kategóriába tartozó járművek esetében, miszerint az autópályák használati díja, heti érvényességet nézve 2.975 Ft., havi érvényességet nézve 4.780 Ft. és éves bérletet vásárolva ez az összeg 42.980 Ft. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Völner Pál kijelentésében elhangzott, hogy a matricák ára, nem fog változni az új, elektronikus útdíj rendszer bevezetésével sem.

Téma: Autóhitel | Személyautósoknak is? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Gépjárműhitel BAR/KHR listán szereplő ügyfeleinknek

január21

Erre a listára, azok az ügyfelek kerülnek fel, akiknek bármilyen 30 napot meghaladó késedelmes tartozásuk van valamely pénzintézet fel. Amennyiben tartozását rendezte, onnantól lesz úgynevezett passzív státusz feltüntetve a neve mellet. Ebben az esetben már nem kizáró ok hogy gépjárművet tudjon vásárolni. Sajnos nagyon sok esetben előfordul, hogy az ügyfelek nem is tudnak róla, hogy szerepelnek a KHR listán, ugyanis a bankok nem küldenek róla értesítést, ezért sajnos sokszor előfordul, hogy az ügyfelek egy hitelbírálat során tudják meg, hogy esetlegesen bármiféle probléma van futó vagy akár már lezárt régi hitelükkel kapcsolatban. Tapasztalatok alapján ez a lista 99%-ig megbízható pontos információt szolgáltat, valótlan adatokat nem tartalmaz, és naprakész. Új hitel felvétel esetén, ha az ügyfél szerepel a KHR listán passzív státuszban nem befolyásoló tényezője a kamatok alakulásának, szóval attól, mert egyszer lehet önhibáján kívül felkerült rá, nem büntetik plusz kamatokkal, hanem teljesen tiszta lappal tud indulni. Miért érdeke ez a bankoknak? Ugyanis jelenleg óriási verseny van az ügyfelekért, és természetesen belőlünk élnek. Ezért át kellett írniuk a szabályzataikat, mert azok az emberek miattuk kerültek fel a KHR listára, és általánosságban apróságok miatt. Azonban ha valaki egyszer felkerült a KHR listára rossz adós feltüntetésével, és hiába rendezte a tartozását, sajnos 5 évig még szerepelni volt a listán, ezt hívjuk passzív státusznak.

« RégebbiekÚjabbak »