Banki Hitel Blog

pénzügyek, hitelek közérthetően

Elvitte a bank az autót?

május27

A Pénzügyi Békéltető Testület határozataiból kiderült, hogy azon autóhitelesek, akiknek elvitte a bank az autóját, még évekig fizethetik a havi törlesztő részleteket. Egyezségeikben csak annyit sikerült elérniük maguknak, hogy a bankok elengedjék az extra költségeket, illetve kamatmentes- vagy kedvezőbb kamatozás mellett fizetik a fennmaradó tartozást.

A forint drasztikus gyengülése miatt nagyot ugrott a deviza alapú, javarészt svájci frank alapú autóhitel forintosított összegét, ezalatt viszont az a fedezetként szolgáló autó értéke folyamatosan csökkent. Ezért lehetséges az, hogy a tartozás jóval nagyobb, mint az autó pillanatnyi értéke, különösen igaz ez a majdnem teljes egészében (80-100%) hitelből vásárolt gépjárművekre. Emiatt marad meg a hitel jelentős része akkor is, ha a bank elviszi az autót – tudhatjuk meg a PBT döntéseiből. Ez idáig folytatott eljárásokban az ügyfeleknek csak annyit sikerült elérniük az egyezkedések során a bankokkal vagy lízingcégekkel a Pénzügyi Békéltető Testület előtt,  hogy kedvező kamattal fizessék ki fennálló tartozásuk, holott utólag mindenki tudja, hogy alapjaiban hibás konstrukció volt deviza alapú hitelből teljes egészében, vagy akár 80% – ban megfinanszírozni a gépjármű vásárlást. Szerették volna elérni a hitel legalább részleges elengedését, ám csak a büntető kamatoktól és egyéb költségek megtérítésétől tekintettek el. Megmaradt tartozás kétmillió forint A pórul járt adós ez esetben is a PBT – hez fordult, mert a bank elvitte a gépjárművét, miután nem tudta fizetni az autóhitelt, hátralévő tartozását pedig egy összegben követelték tőle. Kérvényezte, hogy a fennmaradó tartozást havonta 40 ezer forintos törlesztővel rendezhesse. Végül meg tudtak egyezni a PBT előtt, ennek eredményeként 200 ezer forintnyi tartozást is elengedtek és 60 ezer forintos havi törlesztőt állapítottak meg, melynek 3,5 % – os éves fix kamatozása van.

A kálvária 2007 februárjában kezdődött, amikor az ügyfél meg vett egy Mitsubishi Coltot, 2,950millió forintért. Mindehhez svájci frank alapú devizahitelt igényelt 10 évre, 2,5millió forintot. Akkor 153,22 forint volt az árfolyam, így a kapott hitel 16,3 ezer svájci frankról szólt. A törlesztő részlet eleinte 20.494 forint volt, azonban a kedvezményes időszak lejárta után -23. hónaptól- 39.069 forintra nőtt volna. Ám a svájci frank erősödése felborította a terveket, ezért már 2009 végétől gondjai támadtak a fizetéssel. 2010-ben ezt természetesen jelentette a hitelintézetnek is, de nem kapott segítséget. Következő alkalommal 2011 októberében e-mailben és telefonon is kért segítséget, ahol is jelezte, hogy havonta maximum 40 ezer forintot tudna vállalni és szerinte csak 3 hónapos fizetési könnyítést ajánlottak fel neki, míg a bank állítása alapján, ez hat hónap volt. A végkifejlet sajnos ebben az esetben is az lett, hogy a bank felmondta a szerződését, ő pedig mivel nem tudta egy összegben kifizetni a hátralévő tartozását, az autót értelemszerűen le kellett adnia. A PBT előtt az volt a kérése a finanszírozó banktól, hogy továbbra is használhassa a gépjárművet illetve havi 40 ezer forint legyen a törlesztés. A szerződés felmondásakor a tartozás összege 3,249 millió forint volt. A bank az autót végül 1 millió 50 ezer forintért értékesítette, ezáltal 2,278 millió forintra csökkent a tartozás. Megegyeztek abban, hogy az egyéb, korábban felszámított költségeket (késedelmi kamat és egyéb díjak) elengedik, ennek összege 201.805 forint volt, így a végső fizetendő összeg 2,076 millió forintnál állt meg, melyet az ügyfél havonta törleszt 37.811 forintos részletekben, sajnos oly módon, hogy az autó már nincs nála.

Kamatmentes hitel lett. Egy másik történetben egy BMW 323 TI Compact megvásárlásához 2008 tavaszán 600 ezer forintot vett el az ügyfél, svájci frank alapon, változó kamatozással. A futamidő 72 hónap lett volna, a teljes hiteldíj mutató (THM) kezdetben pedig 28,8889% volt. (Ez egyébként még akkor is roppant magasnak számított, mert a svájci frank alapú autóhiteleket azokban az időkben, 10% körüli THM – el lehetett megkapni.) 2010 nyarán szerződés módosítás keretében az ügyfél tartozásából 76 ezer forintot tőkésítettek, a törlesztő részlet így 17.597 forintra változott. Ettől kezdve fix havi törlesztésű és változó futamidejű lett a hitel, azonban az ügyfél sajnos ezt sem tudna fizetni, ezért 2011 szeptemberében a bank a szerződését felmondta, majd 2012 tavaszán az autóját is elvitte. Az ügyfél ekkor fordult a PBT – hez, mert a bank állítása szerint a gépjármű Eurotax szerinti visszavételkori ára 308 ezer forint volt és felszámított 127 ezer forint behajtási költséget is. A PBT előtt végül meg tudtak egyezni a bankkal, így nem kellett kifizetnie a késedelmi kamatot-, mely 53 ezer forint lett volna és a behajtási költséget sem. Az autó vételárát azonban megemelték 558 ezer forintra. Végül megegyezés alapján 307 ezer forint tartozást állapítottak meg, ezt pedig kamatmentes hitelként fizetheti 36 hónapon keresztül, 8,526 forintos törlesztővel. (Autója már ez esetben sem maradt az ügyfélnek.)

Olyan panaszos ügyfél is volt már a PBT előtt, aki szerint nem követelhet tőle semmit a bank már semmit, hiszen az autóját elvette és figyelembe véve annak az értékét illetve a már befizetett törlesztést, már így is többet fizetett, mint amekkora összeg eredetileg volt a felvett hitel. Szerinte nem indokolt és nem jogos, hogy a bank bármit is követel tőle, mivel a gépjármű már nincs is meg, így mire fizessen kamatot és havi törlesztést. Amennyiben az autót visszakapja, hajlandó egy bizonyos összeget fizetni, ellenkező esetben viszont nincs fizetési kötelezettsége. A PBT ezen érvelések ellenére azonban megszüntette az eljárást,mert megalapozatlannak minősítette a kérelmet. Határozatukban pedig leírták hogy, a visszafizetési kötelezettség nincs összefüggésben az autó tulajdonjogával és a forgalmi érték változásnak sincs befolyása a tartozás mértékére, a bank pedig a kölcsönszerződésben meghatározott összeget folyósította. Abban az esetben, ha a bank élvén az értékesítési jogával eladta az autót, az még nem szünteti meg a tartozást. Természetesen csökken az autóért kapott vételár a fennmaradó tartozás mértékét, de azt már mindenképpen vissza kell fizetni így is, hogy eladásra került a gépjármű. A bank egyezségi ajánlatot is tett az eljárás alatt, aminek tartalma nem ismert, de az ügyfél erre nem reagált.

Téma: Bankok

Nem fog megjelenni.

Website example

Hozzászólás: