Csökkenő kereslet, több dízel
Hazánkban az új autók forgalma enyhén visszaesett. Nálunk nem olyan népszerűek az egyterűek, mint Európában, terepjáróból azonban átlagosan többet adnak el itthon. A dízelautó továbbra is sláger. Hazánkban az elmúlt két évben az új autók forgalma enyhén visszaesett. A mini- és kiskategóriás autók piacán érezhető csökkenést a korábban meglehetősen alacsony forgalommal bíró nagyobb autók iránti igény növekedése ellensúlyozta. Más országok autópiacaival ellentétben az egyterűek iránti kereslet nem emelkedett az elmúlt egy évben. A dízelmotoros autók továbbra is egyre nagyobb piaci részesedést tudhatnak a magukénak, a benzinesek rovására. Az új autók hazai átlagára mintegy öt százalékkal alacsonyabb az európai átlagnál. A másfél évvel ezelőtti áremelkedés után most újra emelkedő tendencia jelei mutatkoznak, legintenzívebben az alsó középkategóriában. Egy kivétellel minden kategóriában esett az új autók forgalma Európában, az alsó középkategória dinamikus bővülésének jóvoltából azonban a teljes forgalom 0,2 százalékkal emelkedett az előző évhez képest. A legnagyobb visszaesést (–10,3 százalék) és a legmagasabb áremelkedést (6,0 százalék) egyaránt a minikategória produkálta. A kiskereskedelmi árak – a kivételesen magas adótartalom miatt – az északi országokban jóval magasabbak az európai átlagárnál. Forgalom szempontjából az öt legnagyobb európai ország autópiaca meglehetősen vegyes képet mutat. Németországban és Franciaországban három százalék feletti áremelkedés mellett enyhén növekedett a forgalom. Az olasz autópiac eladásai éves szinten mintegy öt százalékot estek, a kontinens legdinamikusabb áremelkedése mellett. Nagy-Britanniában a folytatódó forgalomcsökkenés ellenére az árak újból emelkedni kezdtek. Éves szinten Kelet-Európában a forgalom jelentősen visszaesett, Lengyelországban harminc százalékkal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban. Az új autók átlagára összességében az európai átlag alatt maradt.