bankihitel.hu logó Gyorshitel saját autóra
Hitelkalkulátor
Hitelkalkulátor
Gyorshitel ügyintézés
Autóhitelek szerződéskötési díj nélkül
Fiókkereső

A gépjármű finanszírozás szabályrendszere



A válság kezdete, azaz 2008 óta nagymértékben változott a gépjármű finanszírozás szabályrendszere illetve a finanszírozok működési szerkezete is. Ez megmutatkozik a magasabb kezdőrészlet kötelező befizetésénél, a választható futamidők lerövidítésében, vagy akár az deviza hitelek elnyomásában is. Ezekre az intézkedésekre azért volt szükség, mert tapasztalatok alapján egyre sűrűbben fordult elő hogy a gépjármű piaci értékes sokkal kevesebb volt, mint a fennálló hiteltartozás a finanszírozók felé. Ezért a PSZÁF a kezébe vette az irányítást és egy úgymond túlzott eladósodottságot védő rendszert fejlesztett ki. Ezeknél a finanszírozásoknál a gépjármű nyújtja a fedezetet a hitelhez, tehát minden esetben a gépjármű van leterhelve, ami a hitel lezárásáig nem értékesíthető, persze hitel eltörlesztéssel esetén ez nem jelent akadályt. Sokan azonban abba a csapdába esnek, miszerint úgy gondolják, hogy amennyiben nem tudják fizetni a havi díjakat, visszaadják a banknak a gépjárművet tehát a magát a fedezetet és az ügy le is van zárva. Viszont sajnos ez nem így működik. Ugyanis elég sok esetben a gépjármű aktuális piai értéke nem éri el a fennálló hiteltartozás mértékét. Ebben az esetben a különbözetet ugyanúgy az adósnak kell rendeznie. De nemcsak ebben az esetben jelent problémát a magasabb lezárási összeg, hanem ha például új gépjárművet szeretnénk vásárolni, úgy abban a helyzetben is nekünk kell még a különbözetet kifizetni, ami a beszámításra került összeg és a lezárási összeg között van. Ennek a következménye, hogy vannak olyanok, aki ezen összeg kifizetése miatt nem vásárolnak újabb gépjárművet, mert azt az összeget már nem tudják kifizetni így kénytelenek várni még akár 1-2 évet mire autót tudnak cserélni. Ez megmutatkozik az autókereskedések számaiban is, ahol jelentősen vissza estek az autó értékesítések számadatai bele értve az új és használt autókereskedőket is. Hátrányként vehető még figyelembe hogy a kor halad tával a gépjárművek piaci értéke folyamatosan csökken, ugyanis egyre idősebbek lesznek a gépkocsit, és évről évre kevesebbet fognak érni. Igaz hogy a hónapok, évek elteltével a fennálló tartozás is kevesebb lesz. És itt jönnek képbe azok az esetek ahol a deviza piac felborulásával, a tőketartozás akár megduplázódott így képtelenség megszabadulni a hiteltől. A normális az lenne, ha a futamidő folyamán a gépjármű mindig többet ér, mint amekkora tartozás van rajta. Mitől függ a mindenkori tartozás: - mikor vásároljuk az autót mekkora kezdőrészletet fizetünk be: - mekkora futamidőd választunk (értelemszerűen, ha rövidebb futamidőt választunk ugyanarra, kölcsönösszegre akkor magasabb havidíjat kell fizetnünk, viszont hamarabb lejár, azonban ha megnöveljük a futamidőt sokkal lassabban fog letelni tartozásunk) - és ide sorolható még az említett deviza hiteleknél az árfolyam emelkedés. Ezt ugye a deviza és a magyar forint különbözeteként határozzák meg. Példa: ha felveszünk 10 ezer Euró kölcsönt 250 Ft/1 euró árfolyamon az ugye 2,5 millió forint, viszont ha emelkedik az összege amennyiért eurót lehet vásárolni a magyar piacon és mondjuk megnövekszik 280 Ft/1 euróra akkor a tartozásunk rögtön megemelkedik 2,8 millió forintra. És hiába semmit nem tettünk ez kivédhetetlen, mert a tartozásunk euróban van nyilvántartva és az ugye nem is változott. Ezek okán, és hogy sok ember elkerülje a túlzott eladósodottságot a PSZÁF már szabályrendszert alakított ki kötelező érvénnyel a gépjármű finanszírozásban.
2014-04-13