Banki Hitel Blog

pénzügyek, hitelek közérthetően

Hogyan állnak az autóhitelek most?

április2

Mi változott az autókölcsönök területén az elmúlt hónapokban? És hogyan alakult az autópiac?

A legutóbb, egy hónappal ezelőtt, február végén, arról értekeztünk, hogy Németországban borzasztó negatív rekordokat döntöttek az eladási statisztikák. Bár 2009-ben még úgy tűnt, hogy minden rendben lesz, mivel az autóeladások a roncsprémium miatt jól alakultak, az év végére kiderült, hogy valójában csak a roncsprémium alakultak olyan jól. Amikor a német kormány megtakarítási okokból megszüntette a segítséget, amelyet azoknak adott, akik régi autóikat leadták, és helyette újat vettek, akkor kiderült, hogy a roncsprémium nem lendületbe hozta az autópiacot, hanem csak egy kicsit még életben tartotta, mielőtt tetszhalott állapotba került. Talán a németek példáján okulva a franciák és az olaszok, akik közel sem állnak olyan jól, mint a világ egyik legerősebb gazdasága, nem engedték el az autógyárak kezét, és még 2010 elején is van roncsprémiumuk. 1000 és 5000 eurós kedvezményt adnak az autók árából, ami hatalmas összeg, hiszen ez még egy középkategóriás, minőségi autó árának is kiteheti a negyedét.

Visszatérve hozzánk és szűkebb környezetünkre: Romániában több mint 60%-kal estek vissza az autóeladások. Mielőtt döbbenettel néznénk erre az adatra, és valami meggondolatlan, enyhén soviniszta kijelentésre ragadtatnánk magunkat: hazánkban 58%-kal esett vissza az autóeladások száma az utolsó válság előtti tavaszhoz, tehát 2008-hoz képest.

Ezzel együtt a hitelpiac is jelentősen megváltozott. A hitelek száma 90%-kal zuhant, ami példátlan a magyar hitelpiac minden szegmensét tekintve. A bankoknak természetesen lépni kellett, hogy ez sikeres lesz-e, arról még a jövő dönt. Mindenesetre érdekes lehet megnézni, hogy milyen intézkedésekben látták a pénzintézetek és a PSZÁF a fényes jövő zálogát.

Először is kizárták a jó hitelek közül a frank alapúakat, mivel ehhez 60% önerő kell, amivel gyakorlatilag senki sem rendelkezik, aki pedig igen, az valószínűleg inkább gyűjt még egy kicsit, és megveszi az autót lábon. Maradt az euró és a forint alapú autóhitel. Utóbbiaknál mindig alacsonyabb a kamat, viszont sokkal nagyobb az önerő (40% a 25%-kal szemben). Magánszemélyeknek pedig már csak hét év lehet a futamidő.

A nem lakossági ügyfelek kicsit jobb feltételekkel juthatnak autóhitelhez: a futamidő cégek és vállalkozások esetén nyolc év, és az önerő csak 35, illetve 20%. Ennek az oka egyszerű: nem természetes személyek csak lízingelhet, és a lízingkonstrukció mindig kedvezőbb, mint akár a legkedvezőbb autóhitel. Ennek okát abban kereshetjük, hogy a lízing esetén a bankok és egyéb intézmények saját tulajdonukban levő autókat, teherautókat stb. adnak el – úgymond –, tehát bátrabbak, amikor a feltételeket kell meghatározni.

Egyébként a technikai részletek idén tavasszal is nagyjából ugyanolyanok maradtak, mint amilyenek voltak is: a legidősebb autó 12 éves lehet, a futamidő lejártakor sem öregebb 15 évnél, és a legkisebb összeg 300 000 forint. Szintén maradt az autóhitelhez kért papírok listája is: magánszemélyeknek az alapvető iratok, cégeknek mérleg, cégkivonat, aktuális főkönyvi kivonat, és a hitel felvevője részéről a szokásos papírok.
Hogy ezeknek az intézkedéseknek, a változásoknak lesz-e pozitív hozadéka, az még a jövő zenéje. A bankok és a PSZÁF arra számítanak, hogy legalábbis a legrosszabb ügyfeleket ezekkel a kondíciókkal ki lehet szűrni, és a hitelpiac megtisztul: aki nem elég tőkeerős, az nem kap hitelt, sem lízinglehetőséget. Az aggódás érthető, mivel a jelenlegi gazdasági válság is úgy indult, hogy az amerikai bankok már a legrosszabb ügyfeleknek is adtak autó kölcsönt, akiknek az anyagi helyzete pengeélen táncolt, és aztán, őszinte sajnálatára az egész világnak, rosszfelé dőlt el.

Téma: Autóhitel

Nem fog megjelenni.

Website example

Hozzászólás: