Banki Hitel Blog

pénzügyek, hitelek közérthetően

Nyakunkon az autóhitel-válság?

április20

Gyakori probléma – például autóhitelek kiváltásakor, hogy a hitellel terhelt gépjárműveken több tartozás van, mint amennyit maga a gépjármű ér: a jelenség magyarázata egyfelől a kockázatos, hosszú futamidejű, irreálisan alacsony önrészt igénylő konstrukciókban, másfelől a forint utóbbi időben tapasztalható gyengülésében keresendő. Nézzük a részleteket!

Válságban az autóhitelezés?Az autóhitelek többségét – egyes becslések szerint 95% a deviza alapú gépjárműhitelek aránya – devizában, többnyire svájci frank vagy euró alapon vették fel. A devizahitelek kezdeti előnye, a forinthitelekhez képest jóval alacsonyabb törlesztőrészlet a forint mélyrepülésével párhuzamosan veszett el, a 2008 nyári adatokhoz képest mintegy 30%-kal kell többet fizetniük a devizában eladósodottaknak. További gondot okoz az is, hogy az ügyfelek az elmúlt években hosszú futamidőre, viszonylag alacsony havi törlesztőrészlettel vették fel az autókölcsönt, míg az autók értéke gyorsan csökken, így szinte biztosan bekövetkezett a fentebb vázolt jelenség.

Egyre több autóhirdetést adnak fel, amelyben hitelátvállalással kínálják a leendő tulajdonosoknak a gépkocsit, akár meglepően fiatal, nem ritkán csupán néhány hónapos autókkal is találkozhatunk – ennek hátterében az áll, hogy egyre több adósnak jelent problémát az autóhitel törlesztése. Mindezt a bankok statisztikái is alátámasztják: az utóbbi hónapokban egyértelműen nőtt a problémás autóhitelek aránya. Ezért

  • egyrészt az ügyfelek megromlott egzisztenciája,
  • másrészt a forint gyengüléséből törlesztőrészlet-növekedés a felelős.

Elmondható, hogy a behitelezett gépjárművek jelentős részén több hitel van, mint amennyit azok érnek. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és a Lízingszövetség ajánlása szerint 2009 január 1-je után az ideális autóhitelt 96 hónapos futamidőre adják, és az ügyfélnek legalább 20% önrészt fel kell mutatnia. Egyes bankok további szigorításokat vezettek be, mások be is szüntették a lakossági autóhitelek folyósítását. A Magyar Nemzeti Bank kimutatásai szerint a lakossági gépjárműhitel-állomány (mintegy 350 mrd forint) nem nőtt tovább.

A tanulság: mindig csak olyan nagyságú és futamidejű hitelt vegyünk fel, amely megfelel tehervállaló képességünknek, úgy számoljunk, hogy a családi kassza a devizahitelek jelentette árfolyamkockázatból eredő 10-20%-os törlesztőrészlet-emelkedést is elviselje!

Nem fog megjelenni.

Website example

Hozzászólás: